Kundnöjdhet

Kvalitet i praktiken

Kundnöjdhet/kundtillfredsställelse

 

Kundnöjdhet/kundtillfredsställelse är något som ISO 9001 trycker hårt på. Om man utgår från att kunden ska vara nöjd, så innebär det att kunden får vad han vill ha. Det betyder en felfri produkt, rätt produkt, rätt mängd, och levererad i tid, varje gång. Dessutom krävs korrekt fakturering, samt korrekt bemötande av Sälj & Marknad och Support. Standarden sätter basala krav som en verksamhet måste följa för att underlätta att uppnå målet med nöjda kunder. Man kan säga att ISO 9001 är en arbetsmetodik för kvalitetssäkring av en verksamhet. En sund seriös verksamhet uppfyller i princip alla krav i ISO 9001.

Utifrån målet nöjda kunder drivs allt kvalitetsarbete i hela verksamheten. Detta eftersom alla delar i verksamheten behövs, direkt eller indirekt. Verksamheten fungerar som en kedja, om en länk vilken som helst är undermålig eller brister så är det inte mycket till kedja. Det spelar ingen roll hur bra alla andra länkar är. Den svagaste länken avgör hur bra kedjan är. Därför involveras alla delar av verksamheten i kvalitetsarbetet.

 

Tillbaka till Kvalitet

 

 

 

Ring eller maila mig så kan vi diskutera era behov och vad jag kan göra för att hjälpa er.

 

Kvalitetskonsult Stefan Johansson (vilande) Tel: 070-676 1563 stefan@kvalitetipraktiken.se

Senast uppdaterad 15-01-09